Hvad er et hashtag og hvordan bruger du det?

Her får du en kort introduktion til begrebet hashtags.

 

Hashtag er et søgeord – det kan være med til at underbygge indholdet i dit budskab. 

 

Hashtag er et nøgleord – den kan anvendes til at søge efter et emne.

 

Hashtag bruges på de sociale medier, især på Instagram og Twitter, som var de første platforme, hvor man anvendte hashtags. Siden 2013 har man også brugt hashtags på Facebook, og nu også i mindre grad på LinkedIn.

 

Tegnet anvendes ved at sætte det umiddelbart foran et ord (uden mellemrum mellem # og ordet) eks. #hashtag. Når man gør det, så bliver ordet eller sætningen ”aktiv”. Det betyder, at dit opslag (statusopdatering eller billede) bliver synligt, hvis andre søger på dette hashtag.

 

Man samler ”samtaler” og indhold om ét emne, når man anvender hashtags.

 

Der er ingen regler for brugen af hashtags, men du bør overveje at gøre dem korte og nemme at huske og let at forstå. Et komplekst og langt hashtag vil ofte have ringe effekt.

 

Hashtagget SKAL skrives i ét ord, men du kan gøre det lettere læseligt ved at anvende store og små bogstaver fx #digitalmarketing eller #DigitalMarketing. 

 

Et hashtag er ikke rettighedsbeskyttet. Bare fordi du anvender et hashtag, betyder det ikke, at andre ikke også kan anvende det.

 

 

Læs også Hvorfor skal du bruge hashtags i din markedsføring?

 

 

Vil du læse flere artikler som denne, så klik her og tilmeld dig nyhedsbrevet