Hashtags er et digitalt aktiv for din digitale markedsføring. Man kan nemlig både søge på dem, klikke på dem og følge dem.
Byg dit brand op
Er du helt ny på markedet, kan brugen af hashtags blive et af nøgleordene for, at du bliver set, kendt - og genkendt - i markedet. Du kan bygge dit brand op omkring dit helt eget brandhashtag. Et brandhashtag behøver ikke indeholde dit brandnavn, men skal klart forbindes med dit brand, og det du står for. Et godt eksempel på et brandtag er det verdenskendte #fourmoreyears.
Du kan også anvende ”brede” hashtags, som er relaterede til dit brand eller produkt. Følg evt. med i, hvilke hashtags konkurrerende brands eller produkter bruger. Du kan måske opdage hashtags, som også er relevante for dig. Anvender du de samme "brede" hashtags som konkurrerende virksomheder, vil du også have mulighed for at ramme de samme kunder.
Boost en marketingkampagne eller event
Lancerer du en marketingkampagne eller afholder en event, kan du med fordel tilknytte et helt unikt hashtag dertil. Du skal naturligvis selv bruge hashtagget i dine opslag, men du kan også opfordre dine følgere/kunder til at anvende hashtagget, hvis de omtaler dig online. Har du succes med det, kan det være med til at skabe et community for dine følgere, fordi de kan følge med i, hvilke oplevelser andre følgere har fx omkring en event. Det kan være enormt værdifuldt, fordi det kan være med til at samle dine fans og følgere - og de kan følge hinanden og deres fælles interesse.
Følg dine følgere
Du kan bruge hashtags på to måder. Du kan selv anvende dem i dine opslag, men du kan også følge hashtags og på den måde holde øje med din målgruppe. Hvad trender inden for din branche? Hvilke nye hashtags dukker op? På den måde kan du holde øje med, hvad der rører sig i markedet ved at ”lytte” til, hvad dine følgere ”taler” om. Er du med på en lytter, har du også muligheden for at deltage i samtalen og byde ind med din viden og knowhow. På den måde skaber du en dialog og synlighed for dig selv. Samtidig kan det måske være en måde for dig at få nye idéer og udvikle dit brand.
Kom i kontakt med din målgruppe
Benytter du dig af de rigtige hashtags, dvs. de hashtags som er relevante for dit produkt, så giver det dig direkte adgang til din målgruppe, også selv om de ikke har kendskab til dit brand fra andre steder. Fordi hashtags er følgbare, giver det dig mulighed for at blive synlig – og altså blive fundet – via hashtags. Dermed vil du med de rigtige hashtags komme i kontakt med kunder, som er potentielle kunder.
Lær af influencers
Se på hvad influencers i din branche gør. Hvilke hashtags bruger de? Du kan med fordel lade dig inspirere af, hvilke hashtags der anvendes af influencers inden for din branche.
Brug søgefunktionen på den platform, du selv ønsker at anvende
Søg på relevante søgeord og se, hvor udbredte søgeordene er. Ved hvert søgeord vises hvor mange opslag, som indeholder dette søgeord.
Vælg den rigtige variant af ordet
Der kan være stor forskel på udbredelsen alt efter stavemåde eller ental/flertals endelser osv. Har du en webshop eller handler internationalt skal du huske at anvende hashtags på forskellige sprog.
Brug Hashtagify.com
Brug søgefunktionen på hashtagify.com. Her er en gratis funktion, hvor du kan søge efter relaterede hashtags, hvis du har svært ved selv at finde på relaterede søgeord. Du kan samtidig finde populære søgeord - og søgeord, der trender lige nu.
Jo mere specifik du er, jo mere engagement kan du skabe. Formår du at ramme de helt rigtige søgeord, vil du samtidig ramme din kernemålgruppe. Den målgruppe vil have stor interesse for dit produkt eller brand og vil derfor også med stor sandsynlighed engagere sig i dine opslag.
Som tidligere nævnt anvendes # på tværs af flere forskellige platforme. Men derudover anvendes de også forskelligt på hver enkelt af disse.
Anvender du hashtags på Instagram skal du optimalt set anvende 9-15 hashtags pr. opslag, men du kan sagtens anvende op mod 30 hashtags.
Jo flere hashtags, jo større rækkevidde kan du opnå. På Instagram kan man følge bestemte hashtags, ligesom man kan følge profiler. Dvs. at interesserer du dig for et specifikt emne, fx hækling, er det muligt at følge alle opslag, som er tagget med #hækling.
Hashtags anvendes typisk også i stories på Instagram.
Under din virksomheds profil ”Indblik” kan du tjekke, hvor mange der har set opslaget via hashtaggene.
Bruger du hashtags på LinkedIn, vil dine opslag få en større rækkevidde end opslag uden hashtags. Du vil derfor kunne komme i kontakt med profiler uden for dit eget LinkedIn netværk. Desuden skaber opslag med hashtags større engagement og opnår flere delinger. Skal dine opslag nå ud til andre end dit netværk, kræver det dog at dine opslag er offentlige. Det kan du tjekke under dine Privatindstillinger.
Sørg for at dine hashtags svarer overens med indholdet i dit opslag, ellers vil du miste tillid i dit netværk.
Skaber du dit eget hashtag vil folk efterhånden se dig som ekspert inden for netop dette emne/indhold, og det kan blive dit personlige eller din virksomheds brand.
Bruger du hashtags på LinkedIn skal du typisk kun anvende 2-3 hashtags.
På Twitter bruges hashtags til at finde samtaler, som man interesserer sig for – eller til at starte din egen samtale. Da din profil er offentlig, kan folk finde de indlæg, hvor du bruger hashtags.
Brugen af hashtags på Facebook kan ikke tilnærmelsesvis sammenlignes med, hvor udbredt det er på Instagram. Det skyldes ganske enkelt, at en profil eller side skal være offentligt tilgængelig for, at man kan søge på de anvendte hashtags - og på Facebook er kun 28% af profiler offentlige.
Dermed begrænses rækkevidden af et anvendt hashtag til ens venneliste.
På Facebook bruges typisk kun 1-2 hashtags pr. opslag.
Bruger du hashtags på Facebook kan du se, hvor godt hashtaggene præsterer under din sides "Indblik".
Vil du vide mere om konceptet hashtag? Så læs artiklen Hvad er et hashtag og hvordan bruger du det?
Vil du læse flere artikler som denne, så klik her og tilmeld dig nyhedsbrevet